Jokaiselle aikuispelaajalle löytyy pelivaihtoehtoja. Pelaaminen on lisääntynyt koko 2000-luvun ajan itseasiasta niistä ajoista lähtien, kun kotitietokoneet tulivat koteihin pelikonsolien kanssa. Tästä seurauksena näiden viimeisten vuosikymmenien aikana pelaaminen on sekä lisääntynyt määrässä, että tavoittanut kaikki ikäluokat ja sukupuolet. Se myös tarkoittaa, että kolikkopelit ovat lisääntyneet valikoimiensa ja pelaajamääriensä myötä.

Kolikkopelaamisen suosio

Kolikkopelit ovat helppoja pelata. Niiden pelaamista ei tarvitse opetella, sillä kolikkopelit perustuvat 100% onneen ja sattumaan, joten pelaajan omilla tekemisillä ei käytännössä ole mitään merkitystä pelikierroksen päätökseen. Asia on vähän samanlainen myös korttipeleissä sekä lottopeleissä, kyse on vain todennäköisyyksien muutoksesta. Siinä missä kolikkopeleissä palautusprosentti on yleisesti luokkaa 96 %, voi loton palautusprosentti olla huomattavasti matalampi.

Kolikkopelit eli slotit tulivat USA:ssa baareihin ja kauppoihin jo kauan sitten ja Suomeenkin ne saapuivat 30-luvulla, eli voidaan sanoa, että niillä on jo sadan vuoden kehityskäyrä takanaan ja viimeiset vuodet internetissä ja mobiiliteknologian kehityksessä ovat vain kehittäneet pelejä entisestään. Siinä missä vanhat kolikkopelit olivat yksinkertaisia kolmen rullan ja kolmen symbolirivin rullapelejä, ovat nykyaikaiset digitaaliset kolikkopelit lähentyneet videopelien ja elokuvien maailmaa. Nykyaikainen kolikkopeli on entistä viihdyttävämpi, mutta kuitenkin perustaltaan yhä 100 % onneen perustuva.

Koska kolikkopelit perustuvat onneen, tarkoittaa se sitä, että kuka tahansa aikuispelaaja voi voittaa tai hävitä niissä jokaisella pelaamallaan kierroksella. Kolikkopelien suurin voitto on viime vuodelta, kun Mansaarten pelistudion Microgamingin pelistä voitettiin lähes 20 miljoonan euron jackpot-voitto. Microgamingin Mega Moolah sarjan pelit mahdollistavat tällaiset isot miljoonavoitot siksi, että pelejä on tarjolla yhtä aikaa sadoilla nettikasinoilla ja jopa tuhannet pelaajat pelaavat peliä yhtä aikaa nostaen samalla pelin jackpot-voittoja. Microgaming on yrityksenä jakanut jo yli miljardi euroa voittoa, ja kymmeniä miljonäärejä on syntynyt näistä peleistä. Samalla kuitenkin pitää muistaa, että kasinopelaaminen perustuu siihen perusajatukseen, että kasinolla on etu jokaisella pelatulla kierroksella  – se tarkoittaa myös sitä, että jos joku voittaa lähes 20 miljoonaa, ovat sadat tuhannet muut pelaajat hävinneet oman pienen summansa, jotta kasinopelaamisen periaate toteutuu – todellisuudessa vain harvat voittavat miljoonia – mutta se on aina se mahdollisuus.

Strategiapelien esiinmarssi

Ihmiset ovat pelanneet toisiaan vastaan aina. Yksi vanhemmista peleistä on shakki, ja toinen tammi, jotka ovat hyviä ja yksinkertaisia esimerkkejä strategiapelaamisesta, mikä perustuu tietoon ja taitoon. Heti kun mukaan otetaan yllätystekijä, kuten nopat backgammonissa, tulee pelistä hybridi, eli tietoon ja taitoon mutta myös onneen perustuva peli. Tietotekniikan ja nettiteknologien kehittyminen ovat vieneet pelaamisen entistä enemmän digitaaliseen maailmaan, ja sitä kautta myös strategiapelit ovat kehittyneet melkoisesti shakkipeleistä. Nyt pelit ovat kuin elokuvia ja niiden taustalla on joko ajatus tietokoneen tekoälystä pelaamassa ihmistä vastaan, tai ihmisten pelaaminen toisia vastaan, mutta pelin tekoäly on siinä taustalla muokkaamassa pelimaailman ominaisuuksia luodakseen yllätyksellisyyden pohjan.

Tämän lisäksi strategiapeleihin on viime vuosina tullut myös ammattilaisuus. E-urheilu eli Esports on kehittynyt omaksi pelialakseen, missä aikuiset pelaajat pelaavat yleensä 4-6 hengen joukkueissa toisia joukkueita vastaan voittaen yksittäisistä turnauksista jopa miljoonia euroja. E-urheilu on ollut viimeiset vuodet jatkuvassa kasvussa, eikä hidastumista ole näköpiirissä, enemmänkin kyse on kiihtymisvaiheesta ja lisää pelejä on tulossa tälle rintamalle. E-urheilussa on kyse monesti sekä pelin perusperiaatteiden ymmärtämisestä kuin henkilökohtaisesta taidosta sekä joukkuepelaamisesta. Joukkue menestyy tai kaatuu yksilöiden suoritukseen ja taustajoukoissa koko ajan analysoidaan oman joukkueen tekemisiä ja vastustajien omia taktiikoita eri pelikuvioihin – e-urheilu on kuin nykyaikaista amerikkalaista jalkapalloa vietynä pelimaailmoihin.

Tulevaisuuden pelaamisen ajatuksia

Siinä missä kolikkopelit perustuvat täydelliseen onneen ja vastaavasti e-urheilu pelit enemmänkin taitoon ja osaamiseen, niin nämä kaksi luovat pohjaa tulevaisuuden pelaamiselle. Silloin 90-luvulla, kun nettikasinot aloittivat toimintansa ja toivat kolikkopelit nettiin pelattavaksi, ei vielä ollut mitään e-urheilua eikä tietokonepelaamisella voinut ansaita miljoonia. Siihen aikaan ei myöskään nettikasinoiden kolikkopelit tuottaneet miljoonia euroja voittoa – tämä kaikki on tapahtunut vasta viime vuosina.

2000-luvun pelaajasukupolvi on tottunut täysin digitaaliseen videopelaamiseen ja odotusarvot kaikkien pelien viihde- ja ajanvietemahdollisuuksista ja ominaisuuksista ovat koko ajan nousseet. Tämä tarkoittaa sitä, että myös kolikkopelejä toimittavien pelistudioiden on ollut pakko kehittyä koko ajan. Siinä missä esimerkiksi Microgaming valitse nämä megaluokan jackpot pelit, niin ruotsalainen NetEnt valitsi elokuvamaailman ja on toteuttanut useita brändättyjä viihdepelejä kuten Apinoiden Planeetta sekä Conan. Vaikka nämä kolikkopelit ottavat vaikutteita, ääniä ja grafiikkaan elokuvien maailmasta, perustuu niiden pelaamien yhä 100 % onneen. Ja toinen esimerkki Ruotsista on yksi livekasinopelien pioneereista ja alan huipuista eli Evolution, joka tuo suoratoistotekniikalla perinteiset kasinopelit pelattavaksi, vaikka omalta kotisohvalta mobiilisti. Nyt kuka tahansa aikuinen rahapelien ystävä voi pelata vaikka aivan oikeata rulettia tai blackjackiä pelinhoitajan kanssa suoratoiston välityksellä striiminä ilman että lähtee itse minnekään.

Mutta nämä uudetkin livekasinopelit perustuvat pitkälti onneen. On kyse korteista, nopista tai vaikkapa onnenpyörästä – pelaaja ei voi itse vaikuttaa millään tavalla, mikä seuraava kortti on, miten noppa pomppii tai miten ruletin kuula pysähtyy. Korttipeleissä taito auttaa vähän arvioimaan, missä vaiheessa esimerkiksi blackjackissä kannattaa olla ottamatta lisäkorttia, tai pokerissa päättää mitä tekee seuraavalla pelikierroksella, mutta nykyajan digipelaamiseen koko ikänsä tottuneet tulevat pelaajat odottavat tulevaisuuden peleiltä entistä enemmän.

Kasinopelaaminen on aina perustunut onneen, ja siihen se tulee varmasti myös tulevaisuudessa perustumaan, mutta markkinoille on varmasti tulossa myös pelejä, missä yhdistyvät taito ja onni, mutta joiden voittomahdollisuudet yhä ovat tavalla tai toisella enemmän kallellaan kasinoille. Näitä uusia tulevan sukupolven pelejä tulemme aivan takuuvarmasti näkemään jo 2020-luvulla uuden sukupolven pelaajien päästessä myös suunnittelemaan tulevia pelejä. Kolikkopelit tulevat entisestään viihteellisemmiksi ja niiden sisäiset innovaatiot jatkavat omia kehityskaariaan, mutta tulemmeko näkemään jonkinlaisia e-urheilun, strategiapelien ja kolikkopelien kombinaatioita tulevaisuudessa?

Pelien sisäinen tekoäly myös kehittyy kokoajan ja esimerkiksi shakissa ei ihminen enää pärjää tekoälylle, sillä jokainen huippupelaaja ammattilaistasollakin tekee välillä virheitä, mitä nykyainainen supernopea tietokone ei todellakaan tee – siksi pelien sisäiset tekoälyt eivät varsinaisesti edes yritä 100 % voittaa, vaan vaikeuttaa pelaajan voittamista, ja mikäli ihminen tekee sitten liikaa virheitä, häviää hän näissä pelaaja vs tekoälypeleissäkin.

Pelaajat haluavat haasteita

Jo nyt pelaajat haluavat peleiltä oikeasti entistä enemmän haastetta. Aikuisilla on enemmän vapaa-aika opetella uusia pelejä ja vastata haastaviin tilanteisiin ja kasinopelaaminen tulee varmasti ottamaan oman osansa myös pelaajia haastavista peleistä. Tulevaisuudessa pelien ja pelaamisen määrä on entistä suurempi ja se myös tarkoittaa loogisesti sitä, että kaikilla aikuispelaajilla on entistä enemmän valittavaa pelaamisessaan. Voi olla jopa, että meille syntyy eräänlainen väliporras suoranaisen kasinopelaamisen ja strategiapelaamisen välille, sillä jo nyt osassa videopeleistä on ns. lootboxeja, jotka sisältävät maksullisia yllätyksiä pelaajille ja saattavat helpottaa pelaajan suorituksia, ja jopa parantaa pelaajan mahdollisuuksia ansaita ns. play-to-earn mallisissa peleissä, jotka ovat aivan 2020-luvun uusinta uutta.

Miten sinä itse pelaat? Pelaatko tietokoneella, konsolilla tai älypuhelimella? Tykkäätkö pelata tietokonetta eli tekoälyä vastaan, vai enemmänkin oikeiden ihmisten kanssa toisia pelaajia vastaan? Valinnan varaa on kaikissa pelityyleissä.