Pelimaailma kehittyy ikuisesti ja sen mukana tulee uusia pelaajia. Accenturen uuden raportin mukaan ala on vastaanottanut 500 miljoonaa uutta kilpailijaa viimeisen kolmen vuoden aikana, ja nyt globaalin peliteollisuuden arvo ylittää 250 miljardia euroa. On turvallista sanoa, että markkinat kukoistavat.
Sama pelaamisen ja virtuaalisen viihtymisen tarve ihmisten elämässä on myös näkynyt vahvasti muilla talouden osa-alueilla. Muun muassa nettikasinot ovat saaneet pandemian aikana huiman buustin samaan tapaan kuin perinteinen konsolipelaaminen. Kaikkien parhaat nettikasinot 2022 ovatkin saaneet uusia asiakkaita huimaa vauhtia eikä edes pandemian hiipuminen ole saanut heitä jäämään pois kasinoiden tarjoaman tarjonnan parista.
Pelaaminen on siis kaikkinensa saanut kerrassaan valtaisat mittasuhteet viime vuosien aikana. Tähän on olemassa monia syitä, mutta yksi niistä on kuitenkin ollut ylitse muiden. Pandemian aiheuttamia staycation ilmiö on tuonut ihmisille aikaa viettää aikaa kotona, jolloin virtuaalinen viihtyminen on kasvanut aiempaa tärkeämmäksi osaksi ihmisten elämää. Kun ulos ei ole voinut mennä, on sisällä täytynyt keksiä mielekästä ja viihdyttävää tekemistä. Tähän tarpeeseen pelaaminen on omimmillaan.
PELAAMINEN TULI PANDEMIAN AIKANA SUOSITUMMAKSI
Viimeisen puolentoista vuoden aikana COVID-19-pandemian aikana ihmisillä on ollut enemmän aikaa kotona, ja liikkumattomuuden vuoksi pelaamisesta tuli nopeasti yksi suosituimmista harrastuksista. Itse asiassa helmi-huhtikuussa 2020 oli valtava nousu ensimmäisten sulkemisten aikana.
Paul Hurrell on Neon Playn palkittu pelisuunnittelija ja -tuottaja. Hän sanoi: “Tällä hetkellä se on todella jännittävää aikaa meille, koska ymmärrettävästi viimeisen kahdeksantoista kuukauden aikana ihmiset ovat havainneet, että heillä on ollut paljon enemmän aikaa käsiinsä, paljon enemmän aikaa kotona. Mobiilipelejä valmistavana yrityksenä ihmiset viettävät enemmän aikaa matkapuhelimiin, joten olemmekin nähneet kysynnän kasvavan, mikä on ollut hienoa nähdä. “
UUSI TEKNOLOGIA JA VALINTA
Älypuhelimien lisäksi myös uusien pelaajien määrä on lisääntynyt uuden teknologian kehityksen, kuten maailmankokemusta tarjoavan virtuaalitodellisuuden, ansiosta.
Alan kasvua ohjaavat ihmiset, jotka istuvat kotona laitteillaan, mutta myös yritysten toimintaa videopeleissä, e-urheilussa, pilvipelaamisessa ja verkkokilpailuissa.
Ahmad Al-Meghessib on kansainvälinen esports-tähti ja ammattijalkapalloilija. Hän sanoi pelaavansa pelejä tarjotakseen suunnittelijoille mahdollisia parannusideoita.
“Kokeilemme peliä, annamme palautetta. Ja sitten he näkevät palautteen, he ottavat palautteen vakavasti ja yrittävät hallita peliä ja toivottavasti toimittaa meille paremman version kuin viime vuonna.”
Khalifa Al Haroon on Mr. Q ja hänellä on valtava online-fanijoukko. Hänellä on miljoonia katsojia Qataria ja kulttuuria koskevista informatiivisista videoistaan yli 2,7 miljoonaan tilaajaan hänen purkukanavallaan Raqami TV, joka on yksi maailman suurimmista verkkoteknologiakanavista, joka esittelee huippuluokan laitteita.
Mr. Q sanoi, että ihmiset haluavat muokata omia asioitaan, jotta yritykset tarjoavat erilaisia vaihtoehtoja, jotta valinnanvaraa on enemmän. Osa peleistä on myös tarjolla vain osalla laitteista.
“Uskon ehdottomasti, että räätälöinti ja modulaarisuus ovat jotain, mitä kaikki haluavat. Joten tietysti kun ihmiset valitsevat jotain RGB-valaistuksella, sen ei ole tarkoitus olla jatkuvasti sateenkaaritilassa, mutta sen on tarkoitus antaa sinulle vaihtoehtoja, jotta voit valita värin, joka edustaa sinä.”
URAVALINTA
Alasta on tullut myös uravalinta joillekin nuorille. Hurrell sanoi, että monet hänen kaltaiset ihmiset ovat pelanneet pelejä taaperoista lähtien. Videopelibisnes on tätä nykyä valtaisaa ja pelijoukkueita myydäänkin huimiin hintoihin.
“Nyt on tullut uusi aalto kaltaisiani ihmisiä, jotka ovat pelanneet pelejä koko lapsuutensa. Ja kun he tulevat aikuisiksi ja päättävät, mille uralle haluavat mennä, he valitsevat pelit, koska ensinnäkin on jännittävää työskennellä sellaisen asian parissa, josta olet intohimoinen, mutta se on myös suuri toimiala ja täällä on mahdollisuuksia.”
PELAAMINEN JATKAA KASVUAAN
Pelianalyytikko Ted Pollak sanoo, että pelaamisen suosio tulee aina kasvamaan. “Näemme, että siellä on luultavasti viisitoista vuotta luonnollista, mitä kutsun vapaaksi kasvuksi.”
“Ja kehittynyt pelaaminen maksaa paljon rahaa”, Pollak lisäsi. “Ihmiset käyttävät viisisataa dollaria vuodessa suuritehoisiin tietokoneisiin ja hyviin konsoleihin. Puhumme sadoista miljoonista uusista asiakkaista seuraavan kymmenen vuoden aikana.”
Lopuksi
Vaikka pelaaminen jatkaakin vääjäämätöntä kasvuaan ei peliala ole kuitenkaan jäänyt makaamaan paikoillaan. Pandemia -aika aiheutti peliteollisuudelle myös ongelmia joihin aiemmin ei ole totuttu. Juuri pandemian aikaan julkaistujen uuden sukupolvien konsoleiden uskottiin rikkovan kaikki ennätykset, mutta näin ei kuitenkaan päässyt tapahtumaan.
Jumiutunut maailman konttiliikenne sekä puolijohteiden huono saatavuus aiheuttivat markkinoille oudon tilanteen. Kysyntää konsoleille olisi ollut vaikka millä mitalla, mutta valmistajat eivät kyenneet kysyntään vastaamaan.
Tästä syystä muun muassa Sony joutui jatkamaan kehitystyötään konsolinsa parissa ja tuomaan markkinoille konsolin, joka on valmistettu paremmin saatavilla olevasta materiaalista. Pelimaailma siis pyrkii koko ajan vastaamaan kuluttajien toiveisiin. Tästä syystä se varmaankin on niin suosittu.