Olet varmaan huomannut, että nykyään pelit tarjoavat kaikille jotakin. On tarjolla, jos jonkinmoista seikkailua ja tällä kertaa katsotaan millaisia seikkailuja löytyy, jos lähtee etsimään kasinoaiheisia pelejä, tai pelejä joissa on kasino mukana, ja kun niitä pelaa voi välissä käydä itse myös https://boaboa.com/fi/ sivustolla pelaamassa oikealla nettikasinolla.
Aika nopeasti saa huomata, että jollet itse ole pelannut jotain tiettyä peliä kuten GTA tai Mafia Wars, voi sellaisen pelin löytyminen, jossa kasino on mukana tavalla tai toisella olla kohtuullisen vaikeata, kenties nimenomaan siksi, että varsinaiset kasinopelit ovat huomattavasti suositumpia maailmalla, kuin joku peli jonka sisällä on yhtenä osa jonkinlainen casino.
Kasinot ja peliteollisuus
Jo ennen 2020-lukua kasinoteollisuus kyllä ymmärsi, että 2020-luvulla kasinoiden pitää osata hyöty käyttää videopelaamista tulevaisuuden nettikasinoilla. Se, että 90-luvulla kasinoteollisuus ymmärsi, että netti mahdollisti rahapelaamisen, oli alkua, mutta vasta teknisen kehityksen mahdollistaessa entistä monipuolisemmat ja näyttävämmät pelit, alkoi nettikasinoista tulla oikeasti varteenotettava liiketoiminta.
Miksi muuten sellaiset isot nimet USA:sta kuten Caesars Casino olisi kiinnostunut ostamaan eurooppalaista nettikasino-osaamista USA:n kasvaville markkinoille.
Nykyajan nuoret aikuiset ovat olleet digitaalisen pelaamisen ja videopelien vaikutuksen alaisina koko elämänsä. Iso osa tästä aikuisväestöstä on myös tottunut katselemaan televisio-ohjelmia myös muilta päätelaitteilta kuin perinteisestä televisiosta, ja samalla myös suoratoistopalvelut ovat tulleet tutuiksi ja ensisijaisesti käytössä oleviksi.
Kasinoille olikin suuri voittoaskel, kun livekasinopelit saatiin kehitettyä. Livekasinopeleissä itse peli sijaitsee joko kasinolla tai kasinostudiolla, ja pelaaja itse voi olla missä vain – hän on suoratoistoyhteydessä tähän todelliseen pelipöytään reaaliajassa, pelaten, keskustellen – enää ei todellakaan tarvitse matkustaa kasinolle pelatakseen perinteisiä kasinopelejä.
Metaverse ja virtuaalitodellisuus
Pitkälti 2010-luku oli kasinopelien suhteen myös odottelua virtuaalitodellisuuden läpilyönnille. Vaikka näimmekin kasinoita syntyvän virtuaalisen todellisuuden puolelle ja pelaamista siellä tapahtuvan, jäivät virtuaalikasinot ainakin tässä vaiheessa hieman sivuosaan, koska ihmiset eivät vain jaksa pitää mukanaan mitään virtuaalilaseja.
Nykyään vain on niin paljon helpompaa ottaa taskusta se tavallinen älypuhelin, avata sen selain ja pelata suoraan nettikasinolla, ilman lisälaitteita ja ilman mitään sovellusten latauksia.
Sen sijaan tuleva internet 3.0 eli metaverse tullee tuomaan myös uudenlaisen kasinokokemuksen, eli ainakin osa nykyisistä nettikasinoista tulee siirtymään metaverseen sitä mukaa kun käyttäjämassa vain metauniversumissa lisääntyy.
Samalla erilaisten kryptovaluuttojen ja NFT-mahdollisuuksien käyttö lisääntyy huimasti. Jos vaikka kävisikin siten, että Bitcoinin tyyppiset nykyiset kryptovaluutat eivät olisi se lopullinen metauniversumin maksuväline, tulee se joka tapauksessa olemaan jotain muuta kuin nykyinen euro tai dollari.
Kryptot ja lohkoketjut ovat vielä massoille hieman epäselvä asia, eikä kaikkia edes varsinaisesti kiinnosta, sillä niillä ei ole tekemistä arkisissa asioissa, tai ne eivät ole mukana arjen päätöksissä – totta kai aina löytyy osa väestöstä, joka haluaa olla tekniikan etunenässä, mutta tämä osa on aina ollut vähemmistö. Mutta muistellaan, mitä on tapahtunut 80-luvun ja 90-luvun nörteille ja heidän pelaamiselleen?
Ne nörtit ovat mahdollistaneet sen, että pelaaminen kokonaisuudessaan on laajentunut kaikkiin ikäryhmiin sekä kaikkiin sukupuoliin ja samalla pelaamisesta on tullut hyväksytty vapaa-ajan tekeminen, harrastus ja jopa ammatti. Tässä vaiheessa on kuitenkin syytä painottaa, että kasinoiden pelejä ei voi ajatella ansaintalähteenä, sillä ne perustuvat 100 % onneen.
Kasinoilla ammattilaisen pelejä ovat vain pelaaja vs pelaaja pokeriturnaukset sekä vedonlyönti- ja nämäkin ovat ammattilaisuudessakin korkean riskin ammatteja. Toisaalla myös E-urheilu mahdollistaa ammattilaisuuden, mutta sielläkin harrastajamäärät ovat miljoonia ja ammattipelaajat lasketaan tuhansissa koko maailman osalta – laji on vasta kuitenkin kehittymässä ja kasvaa vuosi vuodelta.
Casino peleineen. tulee jatkossa aivan varmasti löytymään entistä helpommalla tavalla aikuisten vapaa-ajan viihteen joukkoon, sillä jo nyt helppous ja nopeus ovat nykyaikaisten nettikasinoiden valttikortteja verrattuna perinteisiin pelipaikkoihin kuten pelihuoneisiin ja kivijalkakasinoihin.
Kasinot peleissä
Koska sitten saamme markkinoille oikeasti aikuisten pelejä, joissa seikkaillaan pelimaailmassa, mutta jossa on myös oikea nettikasino sisäänrakennettuna?
Jos nyt 2022 osa pelaajista on jo diginatiiveja, ja 2030-luvulla suurin osa, niin voidaan olettaa, että jo 2020-luvulla tullaan näkemään pelimaailmoissa sellaisia pelejä, joissa on täysin pelattava pelimaailma kuten vaikkapa edellä mainittu GTA tai vaikkapa fantasiatyylinen World of Warcraft, tai miksei täysin aikuisille tarkoitettu versio Minecraftista – näissä kaikissa on jo valmiina pohja, jonka päälle ei olisi kovinkaan mahdotonta nähdä asetettavan täysiveristä livekasinoa!
Mutta kuka tämän hetken operaattoreista olisi valmis lähtemään tällaiselle tielle, vai onko aika vielä liian aikaista näin suurelle muutokselle?
Kasinopelaamisessa pitää aina muistaa, että perimmäisesti kyse on rahapelaamisesta, missä kasino voittaa. Suurin osa pelaajista häviää asettamansa panoksen, ja vain osa voittaa niitä todella isoja summia rahaa.
Siksi kasinopelaamisen tuleminen muiden aikuistenkin pelien sisälle on arveluttavaa, ja varsinkin pelioikeudet ja miten varmistetaan pelaajan riittävä ikä ovat kysymyksiä, jotka pitää pystyä ratkaisemaan ennen kuin näemme lisää kasinopelaamista erilaisissa pelimaailmoissa.
Kasinopelaaminen ja tulevaisuus
Se, että ihminen on pelannut rahasta tai lyönyt vetoa varmasti koko olemassaolonsa ajan, ei ole mitään uutta. Ihminen tulee vastaisuudessakin harrastamaan rahapelejä, ja koska pelaaminen on kasvanut viimeiset yli 30 vuotta koko ajan, ei ole mitään syytä, etteikö näin tapahtuisi myös tulevaisuudessakin. Tällä hetkellä Euroopassa ja mm.
USA:ssa ollaan menossa vaiheeseen, missä helpompi pelaaminen valtaa markkinoita, eli pelaajat käyttävät entistä enemmän mobiililaitteita, ja myös pelaavat pelejä entistä laajemmalla skaalalla.
Ja jos nykytrendit työntekemisen ja työajan suhteen jatkuvat tähän tyyliin jatkossakin, tarkoittaa se entistä enemmän vapaa-aikaa aikuisille, ja entistä enemmän aikaa viihdekäyttöön. Kasinopelaaminen ja pelaaminen yleensäkin on nimenomaan viihdekäyttöä. Harvat pelaajat pelaavat ammattilaistasolla pokeriturnauksissa tai E-urheilun peleissä- mutta ne muutamat miljoonia molemmissa genreistä ansainneet toimivat melkoisina pelialan lähettiläinä tulevaisuudelle.
Samalla tavalla toimii kasinopeleissäkin uutisointi miljoonavoitoista lottopeleissä ja kolikkopeleissä. Casino on paikka, missä kuka tahansa voi täysin 100 % onnenpelistä voittaa miljoonia – suurimmat kolikkopelivoitot ovat jo lähes 20 miljoonaa euroa, joka on jo melkoinen summa rahaa tuloutettuna suoraan pelaajan omalle pankkitilille.
Muuttava pelaaminen
Jos tähän mennessä eurooppalainen nettipelaaminen on perustunut siihen kotitietokoneeseen, niin vähitellen tässä todellakin on tapahtumassa muutos. Muutos lähti liikkeelle Aasiasta ja on vähitellen edennyt Eurooppaa ja USA:n markkinoille.
Muutos tarkoittaa lähinnä sitä, että pelaaminen siirtyy mobiililaitteille, koska ne ovat aina käsillä ja mukana vrt se kotitietokone on siellä kotona. Älypuhelin on myös edullisempi hankkia ja varsinkin Aasiassa kotiverkkoyhteyden ovat kalliita ja hankalia verrattuna mobiiliverkkoihin – joten isot kiinalaiset pelitalot kuten Tencent ovat valtaamassa maailmanmarkkinoita mobiilipeleillä – tässä auttaa firman pohjattomalta tuntuvat rahavarat, joilla ostettiin mm. suomalainen Supercell peleineen ja pelikehityksineen.
Mobiilipelaaminen tulee varmasti lisäämään kaikenlaista pelaamista, ei vain kasinopelaamista. Jos nyt katsotaan Euroopan kasinopelaamista mobiilikäyttäjien kautta niin suurimat suhteelliset käyttäjämäärät löytyvät Pohjoismaista ja Englannista.
Perinteiset keskieurooppalaiset maat kuten Saksa, Italia, Ranska ja Espanja tulevat kaukana perässä, mutta jo nyt on nähtävillä, että mobiilipelaaminen tulee kasvamaan rajusti tulevien parin vuoden aikana.