Videopelibisnes on ala, joka keskittyy videopelien luomiseen, myyntiin ja markkinointiin. Videopelialan suurimpia toimijoita ovat:
- pelikonsolien valmistajat,
- pelien kehittäjät,
- pelikauppojen omistajat.
Videopeliala on nyt merkittävä toimija taloudessa sekä kansainvälisesti että meillä täällä Suomessa.
Aikaisemmin pelikehityskustannukset olivat alhaiset, mikä teki pelien tuottamisesta hyvin tuottoisaa. Pelit saattoivat myydä satoja tuhansia kappaleita, vaikka ne oli kirjoittanut yksittäinen koodaaja tai pieni joukko koodaajia. Kehittäjillä saattoi upota vain yksi kuukausi pelin valmistukseen, joten he saattoivat julkaista useita pelejä vuodessa.
Pelejä valmistavien ryhmien koko on kasvanut tietokoneiden tehon ja pelien graafisten ominaisuuksien parantuessa. Kun ohjelmointi kehittyi, uusien pelien kehittämiseen tarvittiin suurempia tiimejä. Uusien videopelien budjetit voivat nousta miljooniin dollareihin ja tietyllä tavalla videopeliliiketoimintaa voidaan verrata jo elokuvateollisuuteen siltäkin osin.
Pelit keskittyvät samoille peliyhtiöille, aivan kuten kasinopelitkin
Sekä Suomessa että maailmalla on peliyhtiöitä, jotka ovat selvästi suosituimpia kuin muut. Esimerkiksi voidaan poimia Suomesta Supercell, joka paistattelee mediassa usein valtavan liikevaihtonsa vuoksi. Samat yksittäiset pelitalot onnistuvatkin tekemään useita rahasampoja, ja usein uusien suosittujen pelien takaa löytyy jo entuudestaan tuttuja pelitaloja. Sama on nähtävissä myös nettikasinoilla.
Nettikasinoillakin on sellaisia pelitaloja, kuten Microgaming ja Play N’ Go, jotka takovat valtavasti rahaa, koska heidän valmistamansa kasinopelit ovat niin suosittuja pelaajien keskuudessa.
Sen vuoksi myös monet nettikasinot haluavat ne pelivalikoimiinsa. Jos tarkastellaan casino online pelivalikoimaa, niin huomataan, että kymmenkunta pelivalmistajaa vastaa valtaosasta kasinolla pelattavista peleistä. Pelaajien näkökulmastahan se ei haittaa mitään, sillä usein tällaiset suositut pelit sisältävät myös parhaat palautusprosentit, jolloin pelaajalla on mahdollisuus saada voittoja usein.
Pokemon on ykkönen
Menestynein peliyhtiö tai -brändi maailmanlaajuisesti on Pokemon. Yli vuosikymmenen ajan lapset ympäri maailmaa ovat rakastaneet kiehtovaa Pokémon-maailmaa. Pokémon-perheeseen kuuluu nykyään:
- videopelejä,
- Pokémon-korttipeli,
- Pokémon-animaatio-tv-sarja,
- elokuvia,
- leluja
- ja muuta tavaraa.
Monet vanhemmat ovat ylistäneet Pokémon-korttipeliä ja Pokémon-videopelejä lasten lukutaidon opettamisesta – useimmat Pokémon-videopelit edellyttävät nimittäin lukutaitoa. Pelit parantavat loogista ajattelua ja joissakin tapauksissa myös peruslaskutoimituksia. Pokémonissa korostetaan urheiluhenkeä ja toisten pelaajien huomioon ottamista. Miten vain, Pokémon on tehnyt historiansa aikana jo 90 miljardin dollarin liikevaihdon.
Kaikkihan tuntevat Marion
Toiseksi menestynein peliyhtiö tai -brändi on Mario. Mario on Nintendon peleissä seikkaileva sympaattinen hahmo ja yhtiön virallinen maskotti. Mario on esiintynyt yli 200 pelissä. Mario on putkimies, mutta yleensä hän pelastaa prinsessa Peachin, jonka Bowser on siepannut ja vanginnut linnaansa.
Mario on esiintynyt yli 100 pelissä sen jälkeen, kun hän seikkaili Super Mario Bros. -pelissä.
Mario onkin esiintynyt monenlaisissa peleissä tasohyppelypeleistä kilpa- ja urheilupeleihin sen jälkeen. Mario-franchisingin viimeisin osa on Mario Kart Live: Home Circuit, joka julkaistiin vuonna 2020. Peli on tehnyt olemassaolonsa aikana liikevaihto jo 30 miljardin dollarin edestä.
Parasta räiskintää
Kolmanneksi suosituin peliyhtiö tai -brändi on Call of Duty. Activision julkaisi Call of Dutyn jo vuonna 2003. Peli pohjautuu toisen maailmansodan vaiheisiin ja on käytännössä ensimmäisen persoonan räiskintäpeli, eli pelaaja näkee taistelutantereen aivan kuten olisi itse paikalla.
Amerikkalaisten tehtävä pelissä alkaa Camp Toccoassa Georgiassa, jossa 506. laskuvarjorykmenttiä koulutetaan.
Kuudennen laskuvarjo-osaston hyökkäys Pegasusin sillalle Ranskassa aloittaa Englannin pelin. Pelin neuvostoliittolainen osa alkaa venäläisjoukkojen vastahyökkäyksestä Stalingradiin, jossa ne laskeutuvat Volgan satamaan saksalaisten lentokoneiden pudottaessa pommeja heidän päälleen.
Pelin päätteeksi venäläiset valtaavat Berliinin Reichstagin. Tämän jälkeen näemme realistisen kuvauksen Berliinin kaatumisesta. Call of Duty on tehnyt tähän mennessä jo 17 miljardin dollarin liikevaihdon.
Wii-pelikonsoli
Wii on Nintendon viides pelikonsoli, joka seuraa Nintendo GameCubea. Wii julkaistiin 19. marraskuuta 2006 Yhdysvalloissa, minkä jälkeen se julkaistiin pian myös Japanissa ja Euroopassa. Sen valmistus lopetettiin vuonna 2013, mutta Wii U debytoi vuonna 2012 sen manttelin perijänä.
Wii Remote on osoita ja napsauta -ohjain, joka ymmärtää liikettä kolmessa ulottuvuudessa. Wii U:ssa on myös mahdollista vastaanottaa päivityksiä sekä viestejä netissä. Virtual Console -palvelun avulla voit ladata klassikkopelejä Wii U:lle lukuisilta alustoilta. GameCube-pelit ovat myös yhteensopivia Wiin kanssa. Videopeli on ehtinyt tekemään jo yli 14 miljardin dollarin liikevaihdon.
Menestyneimmät suomalaiset
Kaksi menestyneintä suomalaista peliyhtiötä tai -brändiä ovat Supercell sekä Rovio. Kiinalainen Tencent omistaa 84,3 prosenttia suomalaisen videopelejä kehittävän Supercell Oy:n osakkeista. Vuonna 2015 sen myynti oli kolmen pelin ansiosta miljardi dollaria:
- Hay Day, joka kertoo maanviljelystä,
- Clash of Clans,
- Boom Beach, jotka molemmat ovat strategiapelejä.
Ne tekivät yrityksestä maailman menestyneimmän mobiilipeliyrityksen vuonna 2015. Suurin osa tuloista syntyi mikromaksuilla pelien sisällä, jotka ovat täysin ilmaisia ladata. Clash Royale näki päivänvalon 2016, jolloin yhtiö myös tuli paljastaneeksi, että sen pelit olivat saavuttaneet ensimmäistä kertaa sadan miljoonan päivittäisen pelaajan virstanpylvään. Supercellin liikevaihto vuonna 2018 oli 1,3 miljardia euroa.
Rovio Entertainment Oyj on suomalainen pelikehittäjä. Rovio Mobile perustettiin vuonna 2005 nimellä Relude, mutta sen nimi muutettiin Rovio Entertainmentiksi vuonna 2011. Pelinkehittäjän tunnetaan parhaiten mobiilipelistään Angry Birds, joka debytoi maaliskuussa 2009. Rovion liikevaihto vuonna 2019 oli lähes 300 miljoonaa euroa.
Pelialakin kehittyy ja muuttuu
Videopelialalla on tällä hetkellä taloudellisia vaikeuksia, sillä tuotantohinnat nousevat jatkuvasti. Suuryritykset ovat yhdistyneet, ja pienempiä peliyrityksiä on syntynyt mukauttamalla markkinointi- ja jakelumenetelmiä. Jotkin kustantajat, kuten ruotsalainen Paradox Interactive, ovat käyttäneet perinteisille julkaisumenetelmille vaihtoehtoja, kuten digitaalista jakelua. David Brabenin mukaan kustantajat eivät välttämättä saa vähittäiskaupassa niin paljon hyllytilaa kuin mistä ne maksavat. Hyllytilaa siis myydään enemmän kuin sitä on saatavilla.
Ohjelmoijat suunnittelivat suurimman osan videopeleistä alkuaikoina. Teknologian ja ohjelmistojen kehittyessä myös pelien kehittäminen on kehittynyt. Kehitystiimit ovat kasvaneet, kun laitteistot ja ohjelmistot ovat menneet eteenpäin ja peleistä on tullut monimutkaisempia. Ohjelmoijat rakentavat pelin, ja heidän on huolehdittava erilaisista toiminnoista, kuten:
- graafisesta renderöinnistä,
- tekoälystä,
- äänitehosteista,
- käyttöliittymäsuunnittelusta,
- pelimekaniikan kehittämisestä,
- verkko-ominaisuuksista,
- pelaajien syötteiden luomisesta,
- ylläpitotyökaluista,
- myös pelaajien odotusarvot ovat nousseet.