Vaikka talous on pysähtynyt uuden koronaviruksen leviämisen vuoksi, peliyhtiöiden osakkeet ovat menestyneet hyvin. Peliyhtiöt hyötyvät nykyisestä kriisistä, koska pelaamisen kysyntä vain kasvaa, kun otetaan huomioon, että useammat ihmiset ovat vain kodeissaan, välttäen julkisempia viihdemuotoja.
Vaikka maailmantalouden pelätään joutuvan taantumaan, pelaamisen uskotaan suoriutuvan hyvin nykyisen kriisin aikana ja sen jälkeen. Itse asiassa videopelien käyttö on kasvanut yli 70% ruuhka-aikoina.
Neljän yhdysvaltalaisen pörssiyhtiön ohjeellinen salkku on noussut noin 10% edellisvuodesta tasaisesti verrattuna 14%:n laskuun laajempaan Yhdysvaltojen S&P 500:n (23. huhtikuuta asti).
Suomen Pankin mukaan suomalaiset kotitaloudet omistivat joulukuun 2019 lopussa 39,0 mrd. euron edestä pörssinoteerattuja osakkeita. Yle kertoo, että poikkeusoloista huolimatta ainakin 33 000 suomalaista on ryhtynyt osakesijoittajaksi tämän vuoden aikana. Sijoittaminen on siis suosittua.
Pelaaminen on nyt suosittua
Kiinnostaako sinua rahapelit internetissä? Jos etsit luotettavaa online-kasinoa, testaa suosituksemme ja pelaa nyt! Suurimmalle osalle peliyhtiöitä investointisyklin odotetaan piristyvän uusien pelien lanseerauksen vuoksi, erityisesti pitäen mielessä uuden sukupolven konsolien saapuminen markkinoille, sillä uusilla konsoleilla pelikysynnän odotetaan kasvavan.
Itse asiassa maailmanlaajuisten pelimarkkinoiden odotetaan kasvavan 27 % vuosina 2019-23. Nämä peliteollisuuden trendit selittävät suurelta osin osakekurssien muutoksen ja niiden paremman suorituskyvyn suhteessa laajempiin markkinoihin.
Hyvät peliosakkeet
- Activision Blizzard (11,6% YTD-tuotto, 51 miljardin dollarin markkina-arvo): Activision Blizzard on pärjännyt hyvin marraskuussa 2019 julkaistulla Call of Duty: Modern Warfare -palvelullaan ja se on tällä hetkellä vuoden 2020 myydyin peli. Sillä on yli miljardin dollarin myynti yhden kuukauden kuluessa sen julkaisemisesta.
- Electronic Arts (6,5% YTD-tuotto, 33 miljardin dollarin markkina-arvo): Electronic Artsin on nähty palaavan kasvuradalle. Sillä oli huono tilanne vielä vuonna 2019. Osake kamppaili vuoden 2019 finanssipolitiikassa johtuen alhaisemmasta käyttäjien sitoutumisesta joihinkin yrityksen peleihin, mukaan lukien Battlefield ja Need for Speed -pelisarja. Yhtiö on kuitenkin toistaiseksi ollut vuoden 2020 kasvussa hyvin mukana ja sen myynti on kasvanut Apex Legends-, Star Wars- ja FIFA-franchising-toimien kasvun johdosta.
- Zynga (21,7% YTD-tuotto, 7 miljardin dollarin markkina-arvo): Zynga on suhteellisen pieni yritys, mutta se on tuottanut parempia tuottoja viime aikoina. Yhtiön strategia on ollut kannattava, se hakee kasvua yritysostojen kautta. Viime vuosina se on hankkinut Gram Games- ja Small & Giant -peliportfolioita, ja Zynga pärjää paremmin Merge Dragons !:n ja Empires & Puzzlesin käyttäjien sitoutumisen lisääntyessä. Yhtiön odotetaan julkaisevan useita uusia pelejä vuonna 2020. Viime kuussa se julkaisi Harry Potter: Palapelit ja loitsut, ja nämä uudet pelit todennäköisesti tukevat kasvua.
- Take Two Interactive (1,7% YTD-tuotto, 14 miljardin dollarin markkina-arvo): Take Two Interactiven NBA ja Grand Theft Auto V ovat kymmenen eniten myytyä peliä vuonna 2020. Yhtiö aikoo tehdä merkittäviä investointeja uusien pelien kehittämiseen ja siihen kuuluu mm. uuden sukupolven konsolien lanseeraus.
- Konami Corp. Yksi suurimmista Lontoon pörssiyhtiöistä on Konami Corp (LSE: KNM), vaikka sen profiili onkin monikansallinen, koska se on peräisin Japanista. Pelien kehittämiseen liittyvien toimintojen lisäksi se on myös voimakkaasti mukana terveydenhuollon ja kuntoalan markkinoilla, joten sitä ei voida pitää puhtaana peliosakkeena. Pelaaminen on edelleen pääala Konamille, joka kehitti onnistuneen Metal Gear Solid -sarjan.
- NetEnt (LSE: 0XX7) ja Playtech (LSE: PTEC) ovat hyviä esimerkkejä peliyrityksistä, jotka ovat vahvemmin mukana uhkapeliohjelmistojen kehittämisessä. Ruotsin Evolution Gaming ilmoitti kesäkuussa yrittävänsä ostaa NetEntin.
- Ubisoft (LSE: 0NVL) on ranskalainen pelikehittäjä, mutta sillä on myös Lontoon pörssissä osake. Sillä on Lontoon suurin puhtaan videopelikannan markkinaosuus.
Konami sitä vastoin on monipuolistunut muille toimialoille. Ubisoft ei ole juurtunut digitaalisten kasinoiden maailmaan ja sillä on useita onnistuneita franchising-toimintoja, kuten Rayman ja Far Cry.