Sid Meier’s Civilization II on vuonna 1996 julkaistu vuoropohjainen strategiapeli tietokoneelle. Peli onnistui sekä arvostelijoiden mielestä että kaupallisesti ja monet tahot (kuten IGN) pitävät sitä yhtenä kaikkien aikojen mahtavimmista peleistä.
Pelin ideana on luoda sivilisaatio, joka kestää aikaa. Laajenna, valtaa, käy kauppaa ja levitä kulttuuriasi ympäri maailmaa. Tavoitteenasi on joko vallata kaikki muut maat tai olla ensimmäinen maa, joka valtaa koko maailman.
Vaikka pelin nimi kantaa Sid Meierin nimeä, ei hänellä oikeasti ollut paljoa osaa tai arpaa Civilization II -pelin kehityksessä. Pelisuunnittelijoina toimivat Brian Reynolds, Jeff Briggs ja Douglas Caspian-Kaufman.
Pelin Sid Meier’s Civilization II kuvaus
Aloitat yhdellä joukolla ja tunnet vain yhden pienen alueen. Haasteenasi on kasvattaa sivilisaatiosi dominoivaksi voimaksi joko valtaamalla muita sivilisaatioita tai lähettämällä avaruusalus Alpha Centaurille.
Kuten saatatkin jo arvata, tämä tehtävä tuo mukanaan monia haasteita. Sinun täytyy sijoittaa kaupungit niin, että pystyt hyödyntämään ruokaa, rakennuksia ja kaupankäyntiä. Pelin edetessä voit päivittää sivilisaatiotasi keinokastelulla, teillä, kaivoksilla, rautateillä ja farmeilla. Jokainen kaupunki rakennetaan yksi osa kerrallaan – siviilien ja armeijan joukot, rakennukset ja maailmanihmeet (pelissä on 28 maailmanihmettä, jotka saadaan pelin eri aikakausina ja josta jokaisen voi antaa vain yhdelle kaupungille). Rakennukset ja maailmanihmeet toimivat kaikki eri tavalla. Useimmat rakennukset ja osa maailmanihmeistä parantavat suojausta, tutkimustyötä, kaupankäyntiä tai tuotetun ruuan määrää. Useimmat maailmanihmeet tarjoavat uniikkeja etuja, joita voidaan käyttää pelissä strategisesti.
Pelissä on yli 100 tiedepäivitystä ja useimmat niistä vaativat toimia ennen kuin ne voidaan ottaa käyttöön. Se kuinka nopeasti tämä tapahtuu, riippuu tutkimustyösi määrästä. Tutkimustyötä voidaan vaihtaa rahalliseen ja armeijan tehtäviin.
Taistelut voivat tapahtua pelissä joko kaupungeissa tai avoimessa maastossa. Metsät ja vuoret antavat joukoille etuaseman. Erona alkuperäiseen Civilization-peliin taisteluita ei aina voiteta välittömästi, vaan useimmiten myös voittaja kokee tappioita, mikä hidastaa liikkumista ja vähentää hyökkäystehoa, kunnes joukot on korjattu. Häviäjä katoaa kokonaan pelistä. Jos hyökkäyksen kohteeksi valitussa neliössä on useampi joukko-osasto, vahvin niistä ottaa osaa taisteluun. Jos taistelu käydään kaupungissa tai linnakkeessa, kaikki joukot hävitään, jos taistelu hävitään. Kun kaupungilla ei ole jäljellä puolustusta, se voidaan vallata. Tietyillä joukoilla on kyky vallata kaikki neliöt nopeasti kuin ne olisivat teitä. Vain muutama joukko näkee sukellusveneet. Ilmajoukot vaativat tankkausta ystäväkaupungissa.
Pelissä on enintään 6 muuta sivilisaatiota. Hyvien diplomaattisten välien ylläpitäminen on tärkeää. Toisinaan haluat käydä kauppaa tiedolla tai armeijan resursseilla naapuriesi kanssa, mutta osa sivilisaatioista saattaa haluta tuhota sinut. Jos teet sopimuksen ja rikot sen, maineesi kärsii.