Nykyaikaista peliteollisuutta pidetään yhtenä nykymarkkinoiden menestyneimmistä. Miljardit ihmiset nauttivat vain rentoutumisesta kovan työpäivän jälkeen suosikkivideopeliensä parissa. Jotkut nauttivat pelaamisesta, ja toiset katsovat mieluummin otteluita tietokoneistaan tai älypuhelimillaan. Pelaaminen on usein kuvassa riippumatta siitä, miten ihmiset haluavat viettää aikaansa. Peliala on edennyt pitkän matkan vaatimattomasta alustaan.
Aiemmin videopelit syrjäytettiin ja niitä pidettiin yksinomaan viihdettä varten tuotettuina projekteina, mutta lopulta ne kasvoivat ja laajenivat miljoonien dollarien yrityksiksi. Yritykset, kuten Riot Games, Nintendo, Sony, Activision Blizzard, Ubisoft ja Electronic Arts ovat tuottaneet monen miljoonan dollarin franchising-sopimuksia miljoonien aktiivisten pelaajien kanssa maailmanlaajuisesti. Jos olet myös pelien pelaamisen ja hallitsemisen fani samalla kun saat kokeilet onneasi, sinun kannattaa tutustua parhaat kasinot 2022 listaukseen.
Intohimo on tullut pelaajien keskuudessa niin massiiviseksi, että he voivat näyttää mestaruutensa tietyissä peleissä, kuten Call of Duty, League of Legends, Fortnite ja Starcraft, että järjestetään virallisia sponsoroituja e-urheiluturnauksia suurilla rahapalkinnoilla. Tämä saa aikaan joukkueiden muodostumisen, jotka kilpailevat keskenään ansaitakseen rahapalkintoja ja näyttääkseen pelikykynsä maailmanlaajuisesti suoratoistosivustoilla, kuten Twitch.
Nämä kauniit edistysaskeleet ja pelialan laajentuminen ovat kuitenkin myös saaneet jotkut kiinnittämään huomiota siihen, kuinka tietyt ominaisuudet toteutetaan osana pelikokemusta. Tarkemmin sanottuna ominaisuudet ja mekaniikka muistuttavat uhkapelikäytäntöjä. Esimerkkejä ovat loot boxit ja mikrotapahtumat ilmaispeleissä pay-to-win -ominaisuuksille ja kosmeettisille skineille.
Tämä tapahtuu pienissä, kapealla älypuhelinpeleissä, jotka vaativat mikrotransaktiotuloja pysyäkseen pinnalla, ja kolminkertaisissa peleissä, joissa on valtavat suuret budjetit ja niille on omistettu kokonaisia studioita. Tässä artikkelissa tarkastellaan nykyisessä pelaamisessa käyttöön otettujen uhkapeliominaisuuksien välisiä yhteyksiä.
Älypuhelimet pelaamisessa ja mikrotransaktiot
Pelaamista on perinteisesti käytetty videopelikonsoleissa, PC:ssä ja pelihallikoneissa. Nykyään areenalle on astunut uusi kilpailija: älypuhelin. On raportoitu, että 68 prosenttia internetin käyttäjistä pelaa pelejä älypuhelimillaan. Tämä johtuu laitteiden suuresta määrästä, halpojen ja ilmaisten pelien laajasta valikoimasta ja sen yleisestä käytännöllisyydestä. Se on laite, jota voidaan kuljettaa mukana aina; monet pelaavat peliä jonossa tai odottaessaan pysäkkiään bussi- tai junamatkalla.
Monet markkinoiden suosituimmista peleistä, jotka ovat saatavilla älypuhelimille, konsoleille ja PC-peleille, kuten Fortnite, Diablo Immortal, Destiny Expansion ja Candy Crush, ovat ilmaisia. Mikään elämässä ei kuitenkaan ole ilmaista, ja näillä peleillä on oltava tulonlähde, jotta he voivat ansaita rahaa kehittäjille, taiteilijoille, sijoittajille, markkinointityöntekijöille, palvelimen ylläpidolle jne. Siellä mikrotransaktiot tulevat kuvaan. Vaikka ei suoranaista uhkapelaamista, se oli ensimmäinen rahallistamisen muoto valtavirran peleissä ja johti erilaisiin vaikutuksiin kuin pakonomaisessa uhkapelaamisessa.
Ilmaispelien ydinominaisuuksiin voi sisältyä tiettyä mekaniikkaa, kuten peliajan rajoittamista, lisähahmoja, kosmeettisia skinejä panssareita ja aseita varten tai erilaisia elämiä. Monet suositut pelit käyttävät mikrotransaktioita saadakseen tuloja pelaajilta, jotka ovat valmiita maksamaan näistä ominaisuuksista.
Monet pelaajat saattavat joutua maksamaan pieniä määriä mikrotapahtumia. Tällä ostetaan kosmeettisia skinejä, joilla muokataan hahmon ulkonäköä, hankitaan lisäelämiä jatkaaksesi pelaamista pidempään, päästään käsiksi uuteen sisältöön tai jopa avataan tehokkaita esineitä, jotka tekevät pelikokemuksesta paljon helpomman, aivan kuten Assassins Creed Odysseyssa.
Lisäksi mikrotransaktiot voidaan toteuttaa peliin; Esimerkiksi pelaajat, joilla on mikrotransaktioiden kautta hankittuja esineitä, saavat merkittävän edun muihin verrattuna. Tätä pidetään huonona free-to-play-suunnitteluna, koska se on vastoin periaatetta voittaa pelin mekaniikka hallitsemalla. Tämän tyyppisiä pelejä kutsutaan pilkallisesti pay-to-win -peleiksi. Ihmiset, joilla on itsehillintäongelmia, saattavat kuluttaa paljon enemmän kuin heillä on varaa. South Parkin jakso “Freemium isn’t free” tutkii tätä konseptia tarkasti ja hilpeästi.
Loot Boxit
Tämä mikrotransaktioiden periaate hyväksyttiin edelleen, vaikka peliyhteisö tuomitsi sen. Mikrotransaktiot eskaloituisivat lopulta, kunnes ne saavuttavat yhden pelien tulouttamisen merkittävimmistä kiistoista: lootti boksit käyttöönoton.
Loot boxit ovat oikealla rahalla ostettuja pelin sisäisiä esineitä, jotka tarjoavat pääsyn satunnaisesti luotuihin esineisiin, jotka avaavat kosmetiikkaa, hahmoja ja varusteita. Avainsana syntyy satunnaisesti, koska kun ostat ryöstölaatikon, et tiedä mitä esineitä saat ennen kuin laatikko on avattu. Näitä ryöstölaatikoita löytyy monista peleistä, mukaan lukien pienet pelit, suuret ilmaispelit ja suuren budjetin kolminkertaiset pelit, kuten Call of Duty, FIFA ja NBA 2K.