Affiliate-markkinointi on tehokkaaksi todettu markkinointikeino netissä. Tässä markkinointimuodossa myös pienten nettisivujen ylläpitäjät ja sosiaalisen median vaikuttajat voivat ansaita suuria summia mainostamalla omalle yleisölleen kiinnostavia tuotteita ja palveluita.
Vaikka affiliate-markkinointi voi alkuun kuulostaa vaikeasti hahmotettavalta ja vaikealta, se on loppujen lopuksi hyvin helppo aloittaa.
Hyödynnä oma yleisösi netissä
Jos sinulla on sosiaalisessa mediassa jo oma yleisö tai nettisivuillasi/blogissasi vierailee kuukausittain paljon kävijöitä, affiliate-markkinoinnin aloittaminen käy yleensä helposti. Esimerkiksi kasinoalan affiliate-verkostot kertovat usein selkeästi, miten aloittaa affiliate-markkinointi heidän verkostossaan.
Sosiaalisen median vaikuttajan tai nettisivun omistajan tulee aluksi hakea julkaisijaksi affiliate-verkostoon. Tämä tapahtuu täyttämällä lyhyt lomake, jossa usein kysytään myös paljonko julkaisijaksi haluavalla on yleisöä. Jos yleisöä, kävijöitä ja seuraajia on hyvin vähän, ei suuret mainostajat välttämättä ole kiinnostuneita yhteistyöstä. Mitä enemmän omaa yleisöä on, sitä enemmän mainostajat ja affiliate-verkostot ovat kiinnostuneita yhteistyöstä.
Julkaisijaksi kelpuutettu voi usein valita, mitä tuotteita ja palveluita haluaa mainostaa. Tähän vaikuttaa varsinkin oma olemassa yleisö sekä mainostajien maksamat palkkiot, jotka voivat olla keskenään hyvin erilaisia. Julkaisija saa kampanjasta riippuen esimerkiksi uniikin linkin tai bonuskoodin, jonka avulla hänen kauttaan mainostajan sivustolle tulevia kävijöitä voidaan seurata. Tämän linkin tai bonuskoodin avulla julkaisijalle voidaan myös maksaa tulosten mukaan tarkasti.
Kumppanuusmarkkinoinnin aloittaminen mainostajan näkökulmasta
Kumppanuusmarkkinoinnin aloittaminen on tehty helpoksi myös mainostajalle. Käytännössä yrityksen tarvitsee vain olla yhteydessä affiliate-verkostoon tai täyttää affiliate-verkoston kotisivuilla lomake liittymishalukkuudesta. Affiliate-markkinoinnissa maksetaan vain tuloksista, eikä mainostajan tarvitse maksaa minkäänlaisia aloitus- tai kuukausimaksuja. Taloudellisestakin näkökulmasta aloittaminen on siis tehty helpoksi sekä mainostajalle että julkaisijalle.
Mainostajan tulee valita, mitä tuotteita ja palveluita haluaa mainostaa ja millä tavalla haluaa maksaa tuloksista. Mainostaja voi esimerkiksi maksaa kaikista julkaisijan kautta tulleista kävijöistä. Mainostaja voi maksaa myös esimerkiksi jokaisesta liidistä, uutiskirjeen tilaajasta tai ostotapahtumasta. Joissakin affiliate-verkostoissa on mahdollista maksaa vain tuoton mukaan, joka on mainostajalle usein kaikista paras ja riskittömin vaihtoehto. Tällöin mainostaja maksaa esimerkiksi 15 % julkaisijan kautta tulleesta tuotosta ensimmäiseltä kuukaudelta.
Tuloksia voi seurata reaaliajassa
Yksi affiliate-markkinoinnin parhaista puolista on mahdollisuus seurata tuloksia reaaliajassa tai ainakin hyvin vähäisellä viiveellä. Affiliate-verkosto tarjoaa tyypillisesti alustan, josta kaikkea oleellista voi seurata helposti. Sekä mainostajat että julkaisijat voivat seurata markkinoinnin tuloksia, mikä auttaa myös optimoimaan kampanjoita nopeasti ja ketterästi.
Jos julkaisija esimerkiksi huomaa, ettei hän ansaitse nykyisellä mainoksella, voi hän pohtia uudenlaista kulmaa mainokselle tai vaihtaa mainostettavaa tuotetta tyystin. Kumppanuusmarkkinointi voi tuoda julkaisijalle tuhansia euroja lisäansioita kuukaudessa, kun mainonta toimii kunnolla. Tässä mallissa kaikki voittavat vain, jos kauppaa tai muita tuloksia oikeasti syntyy. Kaikki osapuolet, julkaisija, mainostaja ja affiliate-verkosto, tekevät siis yhdessä töitä sen eteen, että tuloksia syntyisi mahdollisimman paljon.
Tulosten seuraamisen mahdollisuus ja läpinäkyvyys mahdollistavat myös tarkan maksun julkaisijoille. Mainostajan ei tarvitse maksaa mistään turhasta, vaan maksaa vain tuloksista. Mainostajan kannattaa kuitenkin tarkastella asiakaspoistuma-astetta eli niin sanottua churn rate:a. Epärehelliset julkaisijat voivat ”tehtailla” tuloksia vilpillisesti. Tämä voi näkyä esimerkiksi niin, että mainostaja saa paljon ilmaisjakson kokeilijoita tai muita ”asiakkaita”, mutta heistä kukaan ei lopulta päädy ostamaan yhtään mitään.
Tärkeää valita sopivat kumppanit
Koska affiliate-markkinoinnissa maksetaan vain tuloksista, on varsinkin julkaisijoille aina tärkeää valita omaa yleisöä kiinnostavat tuotteet ja palvelut. Jos oma yleisö on kiinnostunut esimerkiksi Sid Meier’s Civilization 2 -pelistä, kannattaa mainostettavaksi tuotteeksi valita pelaamiseen liittyviä tuotteita. Affiliate-verkostoista löytyy paljon mainostettavia tuotteita, joten julkaisijat voivat usein löytää jonkun omaa yleisöä kiinnostavan tuotteen.
Mainostajatkin usein haluavat tietää tarkasti, missä kanavissa heidän tuotteitaan mainostetaan. Mainostajat ovat usein tarkkoja brändistään, eivätkä he halua, että heidän mainoksensa näkyvät missä tahansa, ei vaikka tuloksia tulisi. Mainostajat eivät halua mainoksiaan näkymään yleensä minkään laittoman oheen, tai edes esimerkiksi minkään hyvin poliittisesti latautuneen ja kyseenalaisen tiedon oheen.
Julkaisijoiden ja mainostajien on hyvä varmistaa, että heidän arvonsa ja maineensa kohtaavat, jotta yhteistyö voi olla pitkäjänteistä ja hedelmällistä. Laadukkaat kumppanit auttavat molempia osapuolia rakentamaan luotettavuutta ja lisäävät konversioita. Jos mainonta toimii erinomaisesti, saattaa kumppanuus säilyä vuosia eteenpäin.